"Reizigers Leeuwarden – Anjum: instappen voor vertrek!"
Dat klinkt misschien vreemd, maar in de eerste helft van de 20e eeuw reed er een trein tussen Leeuwarden en Dokkum, naar Anjum, de stoomtrein "het Dokkumer Lokaaltje"
Rond 1900 werd er in West-Europa hard gewerkt om de meest verre oorden per trein bereikbaar te maken. Nadat de eerste Nederlandse trein in 1839 van Amsterdam naar Haarlem reed, moesten andere delen in ons land ook klaar gemaakt voor spoor. De Noord-Friesche Locaal-Spoorwegmaatschappij (NFLS) werd in 1898 opgericht en niet veel later reden er in Noord Friesland stoomtreinen.
Het Dokkumer Lokaaltje was in de begin jaren prima rendabel. Het spoor vervoerde ook landbouwproducten van de goede bouwgrond. Maar een keer een slechte oogst en de exploitatie viel tegen. Toen ook personen de goedkopere bus pakten, leek het einde van het Dokkumer Lokaaltje in zicht. De crisis van de jaren '30 hakte er in, toen in 1940 de Tweede Wereldoorlog uitbrak was het gedaan.
De pannenkoektrein te Marrum
Dankzij liefde voor spoor, treinen en de oude verhalen van het Dokkumer Lokaaltje is een beweging ontstaan om oude tracés (vaak nog maar een smal pad in het landschap) te behouden. De wachtlokalen in de dorpen zijn nog steeds verbindingskenmerken langs de oude route. Met vereende krachten zie je nu stukjes nostalgie terug komen. Bezienswaardig is het station van Marrum - Westernijkerk, waarin de pannenkoektrein gevestigd is. Geheel gerestaureerd in de prachtigste kleuren en ingericht met de meest bijzondere attributen, gaat u terug in de tijd. Iets anders dan een trein is in Sint Annaparochie een pannenkoekkerk ofwel De Stuverij. Vooral erg in trek bij de jeugd.